All about my wedding stuffs





Written on 28/10/09
                                                       
Wedding? urghh..penat tapi fun...wedding ku hanyalah simple..but I loike! hehee..
masalah duit? jgn jadikan alasan..walaupun dgn bajet yg x besar,jgn jadikan alasan untuk tak dptkan majlis impian.Ok selepas kahwin ni,barulah aku nampak yg sebenarnya nk plan wedding ni bukan la susah sgt..yg buat dia susah kalau kita ni susah nk buat keputusan.tu jerr..memang time tu nanti banyakla org2 yg tak berkenaan atau yg berkenaan sibuk2 nak plan kan itu ini utk kita. diorang sebenarnya excited.hehehe..
tapi apa yg penting kita kenala kebal..we must stand for our rights..kita yg nk kahwin bukan diorang.
By the way, aku nak summarize perjalanan wedding ku haritu..di sini ialah wedding checklist ku yg kira ok ok la..aku bertunang 6 bulan jerr..so ni kira operasi wedding dlm masa 6 bln laa..

1) Set tarikh- discuss ngan family. Tarikh ni penting. Kalau dah set,try your best to stick dgn tarikh yg dipilih tu..tips aku, elakkan tarikh yg popular mcm valentine's day atau tarikh cun mcm 101010 ke sbb nanti susah nk book dewan and time tu sure byk giler wedding. Takut guest kita nanti byk undangan n cannot make it our wedding. Pilih la tarikh lahir ke kalau nk special sgt kan..hehehe..tak kisah la. Asalkan kedua2 famili setuju n convenient.Yg penting jgn ubah2.

2) Venue atau lokasi majlis. Kalau rasa nk buat kat dewan silalah book cepat2 yer. Sebab selalunya dewan ni sampai tahun depan pun dah ada yg book. Kepada yg nk tarikh2 cun tu book la cepat2. Contoh venue yg aku survey:
- dewan DBKL/MPAJ/MPS/MPPJ/MBSA ( price dlm RM1000 + -)

- Kampung Pengantin kat Danau Kota (price ikut kepala,semua lengkap ikut pakej katering)

- Pandan Lake Club ( lebih kurang RM1500, x termasuk PA system, katering boleh bawak luar) contact no: 03- 92853303

- Dewan Tabung Haji - mahal dan x berbaloi. Sewa dewan x termasuk kerusi meja.Dekat RM5000 belum masuk katering. Dewan pun xde la besar mana pun. Baik book dewan baru mcm Dewan Seri Endon Putrajaya ke..

- Dewan Tun Rahah Jln Tun Razak - ikut pakej katering. Cantik dan besar. 03- 21666066/2002

- Dewan Perdana Felda - ikut pakej katering. Besar dan berbaloi.Makanan pun sedap. Kepada yg ada bajet lebih atau ditanggung oleh Papa dan Mama memang no hal laa..hehe.

- Felda Villa Jalan Semarak- ala2 garden wedding gitu.Ikut pakej katering dan lengkap pelamin,PA system dan sebagainya. Price medium range serendah RM18 sekepala. Berbaloi lokasi pun cantik.

- dewan baru kat Centrum Setiawangsa. Tak sempat nak tanya tapi dgr kata sewa more than RM4000 jugak la. Tapi lengkap kerusi meja PA system semua la.Cantik dan baru lagi.Boleh muat 1000pax.

- Dewan Risda Jln Ampang - tempat ni horror giler..dah la mahal.Besar mmg besar tapi x berbaloi langsung.Dewan buruk compang camping sewa RM3000.Dgr cerita next year nak naik RM4000.

- Wisma Sejarah Jln Tun Razak- dewan baru tapi sempit skit la..kat tgh2 KL.Sewa dlm RM700 takat yg aku tanya haritu..kalau naik harga tak tau laa thn dpn.

- Titiwangsa for garden wedding - sewa tapak RM200 untuk tetamu lebih dari 500 org. 03-40238294.Disinilah lokasi majlis ku yg memorable tu...hehehe..

- Kelab Golf Titiwangsa - yg ni pulak lokasi weddingku belah lelaki. Cantik gak tempat ni.Untuk jemputan makan buffet sgt sessuai la kat sini.Food pun sedap. Harga ikut per head.

- Rumah sendiri atau rumah saudara mara - kalau plan nak buat kat rumah, kenala book katering sekali ngan khemah.

3) Kursus kahwin - isi borang2 punya matters belajar kat sini la..seeloknya pegi kursus ni 4- 5 bulan before kahwin.Kalau pegi awal2 nanti takut info tu lupa.

4) Make up and baju pengantin. Baju nikah aku mak aku yg jahit. Kain lace beli kat Jakel. RM 150 sepasang untuk lelaki perempuan. Selendang pun beli kat Jakel RM128. Disebabkan aku ni seorang yg simple and x suka gowdy2 ni, aku pilih baju yg timeless look bukan ikut trend. Aku pilih ketiga2 baju aku nikah,resepsi and bertandang semuanya base putih. Senang. Baju dress malam resepsi aku tempah kat Bandung. Kain Japanese lace + satin + veil + kasut + jahit beading semuanya RM700 jer. Jadi hak aku bukan sewa2 punya.Sayangnyer ngan baju tu. Boleh aku simpan sampai tua nanti jadi sentimental value..chehh..yang suit silver lelaki pulak kitorang beli kat Champbell Complex RM300. Ok la tu sebab dapat simpan. Kalau sewa pun lebih kurang harga tu jugak. Baik aku beli. Baju bertandang pulak kami pilih songket silver white dari butik Kak Wawa Cleo Studio Ampang. Baju buat baru tapi sewa jer la RM2000 termasuk mekap dan aksesori. Yang penting sangat puas hati. 5 star utk kak wawa.
Make up aku memang puas hati ngan kak wawa. Charge RM500 per session. Make up nikah ngan bertandang belah lelaki. Make up tahan dari pagi sampai la ke malam. xde crack pun. Aku outdoor photography xde touch up pun still maintain. Yg belah malam reception ambik ngan Zaiha dr butik Saidatulnisa. MENYESAL! enough said. It breaks my heart everytime I talk about it. :(

5)Pelamin - aku ambik ngan Nurul Arbee Creations. Cantik dan yg penting sgt berpatutan. RM450 jer. Fresh flower pulak tu. Pelamin for nikah jer. Aku suka yang simple but nice. And it looks grand in the pics. Yang masa reception malam kat Titiwangsa xde pelamin pun. x suka la nk bersanding2 byk kali. Belah lelaki pun ade tepung tawar bagai. Cuma malam tu yang special ada 6 org team bagpipe dari High School Setapak courtesy of my father in law. So ala2 English gitu. xde kompang2 and xde sanding2. Very the American..wahh!

6) Photographer - ini adalah sgt penting sebab wedding ni diabadikan dlm gambar. Jgn kedekut nk belanja byk utk photographer yg berpengalaman dlm wedding shoot. Aku ada tips utk kurangkan bajet photographer..rahsianya carik photographer yg berpengalaman, yg ada reputasi, tgk profile gambar yg dia penah ambik, kalau berkenan, book dia untuk SHOOT SAHAJA. Lepas tu kita dptkan soft copy, kita pilih sendiri gambar yg kita suka, pastu kita pegi la hantar print buat photobook sendiri.Lagi puas hati sebab kita yg pilih gamba yg kita suka. Jimat skit duit tu..hehehehe...tapi aku buat mcm tu kat wedding belah lelaki jer.Dari team photographer Intai Intai.Sampai 3 org photographer dia. Cantik2 gambar yg dorg ambik ni..yg belah aku nikah and reception ambik dgn Ahmad Fairus dari Myphotographer. Dia ni sgt berpengalaman dan professional orgnya. Gamba dia pun cantik.Album dia pun puas hati.

7) Barang hantaran - beli ikut kemampuan..itu yg sangat selamat. Tak payah banyak2 dulang. 9 berbalas 11 dah kira meriah la tu. Hantaran ni biasanya org tgk decoration jerr..yg isi2 dia tu kekadang x perasan pun. Kalau yg nampak yummy tu biasanya org perasan mcm strawberry coklat ke..hehe.. Yg penting kita puas hati. Aku punya hantaran, kakak aku yg xde pengalaman tu yg buat. kitorang gi beli fresh flower banyak giler kat Petaling Street. RM200 dah mcm bole buat satu taman dah. Patu petang nak nikah tu adik beradik aku bekerjasama kerjakan hantaran tu. Cantiknyerrr... yg penting fresh flower..tu yg nampak berseri sgt hantaran tu. Jimatnyer dah tak payah keluarkan duit nk upah sampai RM50 nak deco satu dulang.Tu pun harga standard bunga plastik. Dulang tu pinjam jer kat sedara mara. Mesti ada sedara mara yg ada dulang tu.Tak pun sewa ngan mak andam RM5 sedulang. Beli kain ela yg cantik2, potong bentuk bulat dapatlah lapik dulang. Hehehehe..senang kan?tak pon beli je alas dulang kat kedai barang2 pengantin. Banyak yg cantik2.

8) Doorgift - hmm..kempunan nak beli doorgift kat India. Sebulan before wedding aku ada g Delhi. Memang ada plan nk beli kat situ. Punyala frust sebab xde geng yang nak pegi area Janpath tu. Nak jer aku pegi sorang2. Tapi terkenang muka bakal hubby aku, tak jadik. Buatnyer jadi hal2 yg x diingini, alamat tak kahwin la aku.Frust giler dah la byk brg yg dah list nk beli kat sana. Balik KL terus dah xde mood nak sambung preparation. Dah suntuk lagi sebulan jerr.Jadi aku pun berserah je la kat keluarga dan kawan2 aku. Paper bag beli kat Nilai 3. Dalam tu ada isi kek yg mak aku order RM1 sekotak ngan sweets and lollipop comel yang disponsor oleh kawan2 aku yg sentiasa bersama2 aku susah dan senang. Thank u so muacchhss..U know who u are gf..hehehe..

9) Rumah - disebabkan aku nikah kat rumah, jadi kenala prepare untuk rumah ye tak? jadi aku pun dgn semangatnya dan dgn bantuan ahli keluarga kami cat sendiri jer rumah tu...bilik pun aku yg cat sendiri and bakal hubby aku ada belikan set katil untuk bilik pengantin kami. Jadi aku pun dgn penuh semangat nak hias sendiri bilik tu. At last,pening..haha.Nasib baik ketibaan team penyelamat iaitu kawan2 ku menyelamatkan aku dari kekusutan. Hasilnya bilik aku yg sangat sweet and suci murni berkonsepkan urban mendapat pujian dari mak andam aku.heheh.

10) Mental dan fizikal - persediaan mental dan fizikal ni termasuklah cari panduan2 berguna dari org2 berpengalaman, baca buku2 pasal perkahwinan, minta restu mak ayah, berdoa dan bertawakal. Selalunya sebelum majlis ni byk setan2 yg menggangu. Tapi tu semua dlm otak kita jer sebenarnya. Banyak2 kan bersenam, buat facial and pegi spa utk relaxkan mind. Kalau rasa nak colour rambut, kaler la seminggu sebelum. Facial pun stop seminggu sebelum. Manicure pedicure buat sehari sebelum berinai. Nanti inai tu cantik jer berkilat. owh lupa inai aku cousin aku yg dr pakistan tu yg lukis.Cantik betul. Threading pun dia yg buat.Jimat dah duit aku kat situ.Kalau tak kat mak andam sampai RM150.

11) Lain2..ape lagi ek? haa..kek kahwin? aku order kat My Dream Cake house kat Taman Putra Ampang. Cantik la wedding kek aku tu..sedap plak tu..tapi sayang sebab dpt makan sikit jerr..so wedding kek tu eloknya pesan kat sapa2 reserve skit la utk kita.hehehe..

12) oh yer..lupa pulak pasal kad kahwin. Aku ni seorang yang agak menyampah dgn benda2 tipikal actualy. Aku tak suka ikut trend, tak suka buat benda yang common org suka buat. So wedding card aku pun x suka design yang sama macam yang aku selalu dapat jemputan tu. Yang ala2 tulis sekapur sireh kami junjung lah tambatan janji puteri kesayangan kami lahh bla bla bla..euww! bole tak kalau simple and straight..hehe..whatever asalkan kau suka. So wedding card kami design sendiri dalam satu kad ada 2 jemputan untuk perempuan dan lelaki. Sebab nak design sendiri punya pasal terpaksala pegi hantar print kat Jakarta sebab kat sana sangat murah. Aku print dgn pertolongan kawan Indon aku, Wahyu Kurniawan. Dia memang buat bisnes kad kahwin Indon kat sini. So aku dah design dan save as file Corel draw aku pun bg kat dia.Seminggu jer siap. Harga? ehem..RM0.90 jerr...termasuk envelope yg meletop. Cantik dan puas hati sebab xde org yg sama ada design kad mcm aku.ngeee...

hehehe..banyak nyer info untuk harini..aku pun dah penat nak menaip. Lain kali jer la kalau teringat lagi info2 pasal wedding ni aku tulis lagi..huhu..

Salam..
 

Comments

Kieya Shoppe said…
hye!!!

thanx.. byk sgt membantu..
mmg serabut gler ni cr2 tempat nk kawen sumer... any addtnl info..
tulis r lg ek..hehe..=p
ZARA said…
hello u.

can i get the contact details for the designer in bandung? im going there 1st oct. Thanks ;)

p/s: here's my email
Unknown said…
I believe in making it simple but the ideal wedding too. So thank you very much for the info!
MAZ said…
hi, boleh u bg contact number make up artist u and photographer tak?tq
email kat i mazwiyana2002@yahoo.com

tq
RAJA YANTHIRAM said…
Hi
I m planning nak buat kat titiwangsa juga...tapi makanan kena order sana juga kah?

Popular Posts